zondag 14 november 2010

4 Cimes du Pays Herve , 33 KM heuvel op en af


Hier zijn alvast wat foto's van een zeer memorabele wedstrijd die ik zondag 14 november liep, Les 4 cimes is een heuvelloop met veel meer beklimmingen en net zo veel afdalingen dan de 4 in de naam van de wedstrijd vermeld , 325 hoogte meters en een finish berg op om de kuiten nog een laatste keer op te blazen.
                                                                 
Big smile voor de start

Ik las vorig jaar een wedstrijdverslag in Runners Magazine en wilde deze
ook eens lopen . Een schitterend decor en even schitterend afzien .Ik was denk ik de enige met minimalistische loopschoenen, voor de gelegenheid mijn Vibram Fivefingers aan gedaan, achteraf de beste keuze , daarover later meer.
Eerst wat foto's en dan een verslag van de race.




ik had mij een maand of 9 geleden ingeschreven voor een heuvelloopwedstrijd in Belgie , les 4 cimes du pays Herve , 33 KM , 325 hoogte meters , 4 heuvels met er daar tussen even zo vele beklimmingen en afdalingen , er zat eigenlijk maar 2 KM vlak in het parcours met een heleboel vals plat.  
Om half negen zijn we weg gereden richting Luik , de start was om 11.00 uur . Vooraf heb ik mij op advies van de organisatie de eerste km’s nog wel ingehouden om wat later langzaam je eigen tempo te lopen .
Alleen dit zijn heuvels! en eigen tempo bleek achteraf nog te hard van stapel. Na de start daalt het parcours flink en slingert op en neer het dorp uit. Dan het eerste serieuze klimmetje en weer afdalen ,  dat ging zo op en neer .
Langzaam begin ik op temperatuur te komen en denk rond km 15 of 16 bij een pittige afdaling laat eens wat mensen inhalen , het gaat nog steeds prima .
De omgeving is ook prachtig , groene weiden, oude hoeves en even zoveel landelijk gelegen woningen opgetrokken uit natuursteen , soms ook een kapelletje op een punt dat je denkt waar staat dat hier nu voor .
Na zo’n flinke afdaling krijgen de benen en vooral de kuiten toch wel stevige klappen , en op een gegeven moment voel ik
toch wel al meer vermoeidheid in de onderdanen , oei  oei , nog ruim 14 km te gaan.
Het begint ook zo nu en dan wat harder te waaien, gelukkig is het nog droog , dat was hier gisteren  wel anders zo te zien , af en toe loopt het water als een natuurlijk riviertje over de weg , soms ook een modderstroom . Droog houden we de voeten niet meer , maar het word donkerder vanuit het zuiden of is daar het noorden , oriëntatie is verdwenen ,wat is dat druppels? Gelukkig het waait weer over , nu slaan we de weg af , een land weggetje op , ik zit dus niet in de kopgroep en dan zijn er heel wat voor mij over dit paadje gegaan ,  normaal een wandelpaadje en nu een modderpoel , wel leuk ik hou van crossen maar toch wel zwaar zo met al 20 km in de benen , en dan in eens ook weer bergaf , ik blijf overeind .
Gelukkig aan het einde linksaf  oei , dat is geen asfalt , ook geen kinder kopjes maar iets wat ze hier onder het asfalt leggen , hardsteen puin , gelukkig komen de Speeds van Vibran FivfeFingers goed van pas, zowiezo omdat ik mij herinner dat ik tijdens  heuvelloopjes altijd in de punt van mijn schoen werd gedrukt bij het afdalen en daar aardig blauwe tenen van kreeg , nu helemaal niet!!  I love the VFF Speed.
Shit het gaat nu toch wel regenen en niet zo’n beetje, mijn tempo zakt ook al, kouder en kouder worden de handjes en voetjes , hoofd en lichaam voelen verder nog wel warm aan dus toch maar weer wat meer gas geven .
De benen beginnen onder aanvoering van de kuiten harder en harder te klagen , de klimmetjes en vooral afdalingen voelen nu telkens net te lang , eventjes wandelen , herstellen en vlug weer verder.
Het word natter en natter , weer zo’n modderpaadje , ik neem ze nu wel wat makkelijker dan in het begin , ben al drijfnat en vuil dus dwars er door heen maar, km 24 , dat schiet op , maar ik doe dit nooit meer  heb ik al een paar keer gedacht.
Dat heb ik altijd als ik een bepaalde afstand of wedstrijd nog niet heb gelopen , ik zit nu ergens voor mijn gevoel halverwege de 2e lus , zeg maar de bovenste van een 8 .
Had ik niet gelezen dat het laatste stuk naar beneden ging?, klonk wel leuk voor ik aan de wedstrijd begon , dat weet ik nu niet meer zo zeker , ik zoek wat meer afleiding , al is het maar van degene die ik eerder heb ingehaald , zij hebben betere benen lijkt het wel , die doen toch ook pijn ? ik geniet van sommige lopers , en loopsters , links en rechts word ik net zo makkelijk weer ingehaald .
Enfin we slaan weer links af , even later haal ik zelf weer een paar van de inhalers bij omdat ze toch ook wel de kuiten voelen in , dat stuivertje wisselen gaat een tijdje door.
We kruisen een weg in een dalletje , mensen klappen en moedigen ons aan , courage courage , we beginnen nog maar  eens aan een klimmetje , richting bos slingert het pad omhoog , die boom stond vorige week nog  , nu ligt hij in stukken , toch wel heftig weertje geweest de afgelopen dagen .
 Hee.. al weer een riviertje over het wegdek  , en stenen dus oppassen , Barefoot style hardlopen is niet zo lekker als je de stenen niet ziet en er op trapt , een beetje meer door de knieën en weer verder . Nog 4 á 5 km , even later staat het bordje  27 km , pfff  het is niet meer leuk maar ik ga door , moet ook wel , ben helemaal doorweekt , koud , moe en er is geen bezemwagen.
Ha denk ik maar dat niet , nooit niet .
Ik begin honger te krijgen , net nog de laatste 2 dadels op , erg lekker , bekertje water en nog een handje rozijnen die de organisatie bij de drankposten uitrijkt,  lekker (paleo).
Op eens een bordje zonder km-stand , de top van de 4e heuvel is bereikt , nu alleen nog maar afdalen …,  ik hoor rechts in de verte op de snelweg het verkeer voort razen  en moet nog een paar km . Even later het bordje 31 km ,oei scherpe bocht naar links , en een verschrikkelijke afdaling , moet weer eens stoppen , ben de tel kwijt , ging ook niet voor de tijd maar puur dit een keer mee maken en uitlopen .
In de verte klinken de trommels die ons trouwens ook richting de start dirigeerden , ze lijken de weg te wijzen ,maar de weg gaat de ander kant op , afdalen een bocht naar links rechts en weer links , eindelijk ik zie de finish , tenminste bijna, de trommelaars staan toch bij de finish? maar ik zie ook nog een verschrikkelijke klim dezelfde die ik 3 uur en 15 minuten eerder lekker fris was afgedaald , au au , de benen de kuiten ze zijn op . Doorgaan Paultje ,nog een keer aanzetten , 300 meter au au , stoppen en wandelen maar , op 200 meter zie Ans zwaaien en aanmoedigen “Kom op Paul “en ze neemt nog een foto , ik zet weer aan , even een voorganger pakken lukt niet meer maar finishen gaat op tempo in stijl , ja dat lukt nog net de laatste 40 meter .
De gebruikelijke versnaperingen worden ons in de hand gedrukt ,we wandelen - na even bij gekomen te zijn -richting feestzaal waar je s’morgens je startnummer kon ophalen, datzelfde nummer is je afhaal bewijs voor een gratis bordje met lokale streek producten, 4 sneeën bruin brood met boter -3 kaasjes en stroop . Ik eet dat normaal niet meer maar ja honger hé , Ans smeert mijn boterhammetjes en ik werk ze vlot naar binnen , ze kan mij niet bijhouden, de 2 kokos makkroontjes van de plaatselijk bakker zijn ook lekker , ook Ans  likt daar de vingers bij af.
Ik ga een koffie halen voor ons , oei opstaan is ineens anders dan anders  maar ik wandel toch verrassend soepel naar de bar om 2 koffie en een lekkere punt rijstevlaai -van die lekkere belgische rijstevlaai met zo’n heerlijke pudding er overeen-, het zijn flink grote punten dus ik bestel er 1 en wandel voorzichtig terug , het word drukker en drukker in de feestzaal , ga ik het halen zonder te knoeien of heel mijn koffie en vlaai te verliezen… gelukkig wel , de taart smaakt goddelijk.
Het belse bier gaat goed rond bij de vele lopers die er soms alleen of in groepjes zitten , druk  , stil , vrolijk kijkend , dromend  , Nederlands, Frans , Engels , Duits , en foto’s veel foto’s , wij nemen er ook nog een paar voor later en voor dit blog.
Tijd om maar eens op te staan, het ruikt niet meer zo fris zullen we maar zeggen , op weg naar buiten zie ik de kaasjes weer op de bordjes liggen , dat was het dus…dat geurtje
Buiten waait het nog steeds en de regen  is ook nog niet weg , agghh ik ben toch al nat  steek de plu toch maar op en Ans en ik wandelen naar de auto .
Isa ligt opgerold met een vest van Ans op de 2-zits voorbank , ze slaapt lekker door en heeft geen weet van alles om haar heen tot we d’r naam roepen .
Nog een rondje door de wijk en dan naar huis , het begint weer wat te drogen en we rijden richting Maastricht , nog een koffie langs de snelweg en in een ruk naar huis.
Het was een mooie dag  , achteraf toch weer meegevallen . De wedstrijd is gratis maar zal nooit een massa evenement worden denk ik , maar dat is ook niet nodig .
Les 4 cimes du pays Herve 2011 staat al op mijn kalender , dat moet nog wel onder de 3 uur kunnen ,en anders ach wat zeur ik , het is een fantastische wedstrijd als je de marathon aan kan. Mijn tijd dit jaar
555          AARTS Paul   (NL)         3h  16m  52 s         

3 opmerkingen:

  1. Goed gedaan Paul! Wij zijn weer trots op je, een voorbeeld voor allen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb de foto's eens ff bekeken, en het lijkt wel De ouwe lullenloop haha!

    BeantwoordenVerwijderen